Русский
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՍՊՈՐՏ ՄԱՄՈՒԼԻ ՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՖՈՏՈ ՎԻԴԵՈ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ԱՄԵՆԱԸՆԹԵՐՑՎԱԾ ԻՐԱՎՈՒՆՔ


Արդյո՞ք Չինաստանին պետք է նոր թուրքական կագանատ

ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

Iarex.ru-ն գրում է, որ Ղազախստանի վարչապետ Ալիխան Սմաիլովը չինական տրանսպորտային ընկերություններին և լոգիստիկ օպերատորներին հրավիրել է ավելի ակտիվ օգտագործել Տրանսկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղին Չինաստանից Եվրոպա բեռնարկղային փոխադրումների համար։ «Չինաստան-Եվրոպա երթուղու վրա բեռների տեղափոխուն էլ ավելի մեծացնելու համար մենք առաջարկում ենք ավելի ակտիվ օգտագործել Տրանսկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղին: Դա կնվազեցնի ապրանքների փոխադրման ժամանակը գրեթե կիսով չափ»,- ասել է Սմաիլովը Շանհայում Չինաստանի 6-րդ միջազգային ներմուծման ցուցահանդեսի բացման արարողության ժամանակ։ Նրա խոսքով, ներկայումս Չինաստանից Եվրոպա ամբողջ ցամաքային տարանցիկ երթևեկության մոտ 85%-ը կատարվում է Ղազախստանում, և այժմ ղազախական տերմինալների կառուցումը Սիան քաղաքում և վրացական Փոթի նավահանգստում ընթացքի մեջ է: Նախատեսվում է երկաթուղային անցակետ ղազախ-չինական սահմանին, չոր նավահանգիստներ Բախտի և Կալժատ անցակետերում, կոնտեյներային հանգույց Ակտաուում, ինչպես նաև Սև ծովում Միջին միջանցքի երկայնքով նավահանգիստների ընդլայնում: Այդ կապակցությամբ վարչապետը չինական տրանսպորտային ընկերություններին հրավիրել է մասնակցելու թվարկված նախագծերին, ինչպես նաև հրավիրել է «տրանսպորտային և լոգիստիկ օպերատորներին ակտիվորեն օգտագործել Ղազախստանում առկա անդրսահմանային տրանսպորտային ենթակառուցվածքը»։

Անդրկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղին (TMTM կամ Միջին միջանցք) ենթակառուցվածքային նախագիծ է Ասիայից Եվրոպա ապրանքների առաքման համար շրջանցելով Ռուսաստանը և Իրանը, Չինաստանից Ղազախստանով, Կասպից ծովով, Ադրբեջանից, Վրաստանից և Թուրքիայից մինչև Հին աշխարհ: Նախկինում Ղազախստանի, Ադրբեջանի և Թուրքիայի ղեկավարները շատ են խոսել այս երթուղու մասին։ Նրանք ընդգծել են հսկայական տարածաշրջանում տարանցման և տրանսպորտի ոլորտի զարգացման ռազմավարական նշանակությունը, քանի որ ընթացքի մեջ է գլոբալ հաղորդակցության միջանցքների դիվերսիֆիկացման գործընթացը։ Եվ նման դատողությունը աշխարհաքաղաքական լուրջ հիմնավորում ունի։ Ռուսաստանի տարածքով ապրանքների տարանցիկ փոխադրումն ավելի է բարդացել Ուկրաինայում Ռուսաստանի հատուկ ռազմական գործողության մեկնարկից հետո, երբ Արևմուտքը ընդունել է հակառուսական բանաձև, որը պահանջում էր «փակել ԵՄ նավահանգիստները ռուսական նավերի համար» և «արգելել մուտքը ԵՄ բոլոր նավահանգիստներ այն նավերին, որոնց վերջին կամ հաջորդ նավահանգիստը Ռուսաստանում է»։

Ղազախստանն այլ իրավիճակում է: Նա անմիջականորեն է մասնակցում չինական «Մեկ գոտի, մեկ ճանապարհ» աշխարհատնտեսական նախագծին երեք ուղղություններով՝ Չինաստան – Ղազախստան – Ռուսաստան – Եվրոպա, ելքով դեպի Բալթիկ ծով,  Չինաստան – Ղազախստան – Ադրբեջան – Վրաստան – Թուրքիա – Եվրոպա, Սև և Միջերկրական ծովեր ելք, Չինաստան – Ղազախստան – Թուրքմենստան – Իրան – Պակիստան, ելքով դեպի Պարսից ծոց և Հնդկական օվկիանոս: Առաջարկվում է շարժվել այդ ուղղություններով վեց երթուղիներով, և Ղազախստանը մասնակցում է դրանցից հինգին, բայց համառորեն խթանում է TMTM-ն՝ երթուղիներից ամենադժվարը, քանի որ այն անցնում է տարբեր եղանակային պայմաններով կլիմայով տարածքներով և հատում է բազմաթիվ սահմաններ: Բայց ինչո՞ւ հենց հիմա Աստանան որոշեց կրկին հիշեցնել Չինաստանին այդ մասին:

Բոլոր ցուցումներով, արտաքուստ թվում է, թե ամեն ինչ կապված է պատերազմն ու պատժամիջոցները շրջանցող այլընտրանքային ուղիների կառուցման հետ, սակայն իրականում լուծվում են ոչ միայն առևտրի, այլ աշխարհաքաղաքական ենթատեքստ ունեցող առևտրի հետ կապված խնդիրները։ «Միջին միջանցքի» նշանակությունը դուրս է գալիս տնտեսական շրջանակներից, և նախագիծն ինքնին առաջին հերթին ծառայում է որպես հետխորհրդային տարածքում տնտեսական անհավասարակշռության և ԱՊՀ երկրների տրանսպորտային և լոգիստիկ ինտեգրման թուլացման գործիք։ Երկրորդ հերթին այն վերստեղծում է թյուրքական կագանատի ուրվագծերը, որի տարածքը տարածվում էր Մոնղոլիայից և Չինաստանից մինչև Եվրոպայի արևելյան սահմանները: Ենթադրվում է, որ Արևելքից Արևմուտք առևտրային ճանապարհի առկայությունը մեկ դերակատարի ձեռքում կհեշտացնի ապրանքների փոխադրումը, ինչը նվազեցնում է նոր ռազմական բախումների ռիսկերը, քանի որ TMTM-ի գրեթե ողջ տարածքն անցնում է թյուրքական պետություններով ( բացառություն է Վրաստանը, որի երկարությունը արևելքից արևմուտք 542 կմ է): Երրորդ հերթին ապագայում համագործակցության առաջարկվող ձևաչափերը տնտեսականից կվերածվեն աշխարհաքաղաքականի, ինչը կպահանջի նոր որոշումներ ոչ միայն առևտրի, այլ նաև գաղափարախոսության և արտաքին քաղաքականության ոլորտում։ Չորրորդ հերթին տարածաշրջանային համակարգի փոփոխությունները հարմարեցված են Արևմուտքին և դառնում կամ կարող են դառնալ Արևմուտքի կողմից լուրջ ճնշում ոչ միայն Ռուսաստանի, այլ նաև Չինաստանի վրա Սինցզյան-Ույգուրական ինքնավար շրջանի միջոցով (պատմական տերմինը «Արևելյան Թուրքեստան»): Ահա թե ինչ է գրում չինական Global Times հրատարակությունը. «Թյուրքական պետությունների կազմակերպումը կարող է հրահրվել ծայրահեղ ազգայնականության աճով, որը կարող է սրել էթնիկ հակամարտությունները և ազդել տարածաշրջանային կայունության և անվտանգության վրա»։ Իր հերթին ամերիկյան National Interest հրատարակությունը նշում է. «Միջին միջանցքը կամ Տրանսկասպյան միջազգային տրանսպորտային երթուղին (TITR) հսկայական ուշադրություն է գրավել որպես եվրոպական մատակարարման շղթաների այլընտրանքային ճանապարհ: Բայց կա ևս մեկ կարևոր հանգամանք, Թյուրքական համագործակցության աճի հետևանքները, մասնավորապես, նրա հնարավոր դերը Չինաստանի հետ ավելի լայն հակամարտությունում: Չինաստանի հարևաններից ոչ մի երկիր, ամենայն հավանականությամբ, այնքան շահագրգռված չի լինի տիրելու մայրցամաքային Չինաստանի մեծ մասին, որքան թյուրքական աշխարհը, եթե տարածաշրջանը վերածվի համատարած հակամարտության Չինաստանի Սինցզյան շրջանում կամ Արևելյան Թուրքստանում: Թուրքական ուժեղ դաշինքը կարող է նաև նպաստել Չինաստանի շուրջ Ալթայի աղեղի ստեղծմանը, որը կներառի Մոնղոլիան և, հավանաբար, Ճապոնիան և Հարավային Կորեան: Թայվանի շուրջ ավելի լայն պատերազմի դեպքում պոտենցիալ պատերազմը թյուրքական դաշինքի հետ և Սինցզյանի հնարավոր կորուստը Չինաստանի ցանկացած առաջնորդի կստիպի երկու անգամ մտածել գործելուց առաջ»:

Պատահական չէ, որ այժմ «Միջին միջանցքի» մասին ավելի շատ են խոսում Աստանայում, Բաքվում և Անկարայում, քան Պեկինում։ Եվ դա համարում են իրենց հիմնական աշխարհաքաղաքական առաջնահերթությունը՝ փորձելով նոր քաղաքականություն մշակել չինական թեքումով։ Ավելին, կան իրական նշաններ, որ Բաքուն և Անկարան կփորձեն գրավել Պեկինին ակտիվորեն մասնակցելու Անդրկովկասում անվտանգության նոր տարածաշրջանային համակարգի ստեղծմանը, հնարավոր է «3+3» հարթակի միջոցով (Ռուսաստան, Թուրքիա, Իրան, Ադրբեջան, Հայաստան): և Վրաստան): Օբյեկտիվորեն դրա համար կան հիմնական պայմանները։ Այս առումով South China Morning Post-ի հոնկոնգյան հրատարակությունը կարծում է, որ Ադրբեջանն ու Վրաստանը կփորձեն «ծածկել Պեկինի թիկունքը որպես իրենց նախաձեռնությունը խթանելու հովանոց»:

Սակայն Չինաստանը մինչ այժմ խուսափել է տարածաշրջանային հակամարտությունների մեջ ներգրավվելուց և դեռ փորձում է միանալ Մերձավոր Արևելքում խաղաղապահ դիվանագիտական ​​գործողություններին: Չինացի փորձագետների կարծիքով՝ խնդիրներ կարող են առաջանալ Թուրքիայում և նույնիսկ Ադրբեջանում կապված իսրայելա-պաղեստինյան հակամարտության հետ, որոնք կարող են տուժել ներկայիս Մերձավոր Արևելյան ցունամիից։ Իսկ եթե նրանք համաձայնում են Արևմուտքի հետ համատեղ մասնակցել նման նախագծերին, ապա պետք է պատրաստ լինեն աշխարհաքաղաքական իրավիճակի բարդությունների։ Բայց դա ստիպում է Չինաստանին գործել ավելի զգույշ, հատկապես, որ դրա նշանակությունը տարբեր է նախագծի տարբեր մասնակիցների համար։ Ղազախստանն ունի հյուսիսային, միջին և հարավային երթուղիներ։ Ադրբեջանը նույնպես ռուսական «Հյուսիս-Հարավ» նախագիծի մաս է։ Նրանք կարող են ժամանակին հետ կանգնել, եթե ինչ-որ բան պատահի: Ինչ վերաբերում է Չինաստանին, ապա նա ունի շատ ավելի լայն ընտրություն, նույնիսկ եթե ԱՄՆ-ին հաջողվի իրականացնել «C5+1» նախագիծը Կենտրոնական Ասիայում։

Ի պատասխան` Մոսկվան, իհարկե, կարող է օգտագործել իր մրցակցային առավելությունները` զարգացնելով «Հյուսիս-Հարավ» միջազգային տրանսպորտային միջանցքը, որը կմիացնի Ռուսաստանը, Ադրբեջանը, Իրանը և Հնդկաստանը և «կանջատի» Թուրքիային։ Բայց բոլորն առայժմ խաղում են մթության մեջ:

Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը

www.1or.am 

Historical Dates ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ
Число жертв пожаров в Лос-Анджелесе увеличилось по меньшей мере до 10 человекПостоянный докладчик Европарламента по Армении приветствовала старт процесса по вступлению РА в ЕСJPMorgan удвоил оценку застрахованного ущерба от пожаров в Лос-АнджелесеЕС рекомендовал авиакомпаниям мира не летать в Россию после катастрофы азербайджанского лайнера«Реал» победил «Мальорку» и в финале сыграет с «Барселоной» В охваченном пожарами Лос-Анджелесе задержали подозреваемого в поджогеАрмянский эксперт: Азербайджан никогда не готовился к мируТрамп пообещал обнародовать доклад о неопознанных дронах в СШАЦена фьючерса на золото поднималась выше $2 700 за тройскую унциюАрмения сохранила 74-е место в мировом рейтинге паспортов Более 2000 детей со всей России, а также из Армении, Пакистана, Таджикистана и Узбекистана встретили Новый год в «Артеке» Лукас Селараян официально присоединился к «Бельграно»: он в тройке самых дорогих игроков клуба В Армянском музее Москвы пройдут лекции о Вардгесе Суренянце и Артавазде Пелешяне В Ереване у станции метро «Шенгавит» обнаружено тело мужчины Сегодня.ру: Армению ждет новая эскалация и потеря новых территорий Более 800 родителей израильских солдат обвинили Нетаньяху в безответственном риске жизнями их детейПарламент Ливана избрал 14-м президентом страны командующего вооруженными силами, генерала Джозефа АунаИранский генерал обвинил Россию в том, что она не остановила продвижение повстанцев в СирииДепутат Европарламента: Планы Алиева нарушают суверенитет Армении и международное правоИ в регионах Армении стоимость проезда в общественном транспорте может повыситьсяРоман Григорян стал победителем турнира по шахматам «Рождественский Рапид – 2025» Тигран Назарян из Омска стал лауреатом Рождественского фестиваля творчества Исилькульской епархии РПЦ Медведев: Не удивлюсь, если сбривший бороду Пашинян вспомнит, что Армения – член ОДКБ В Армении с 4 февраля по 18 апреля пройдут учебные сборы резервистов Погода в Армении Министр: Проект вторичного продления срока эксплуатации Армянской АЭС реализуется успешно Правительство Армении освободило две компании от уплаты таможенных пошлин Умер российский стример Спокойнич: подробности, причины, последние дни В Японии на аукционе продали гигантского тунца за 1,3 млн долларов Тему асфальта тоже «бросают к ногам»: «Паст»Ожидаются новые увольнения: «Паст»«Всех статей Уголовного кодекса Армении будет недостаточно, чтобы судить Никола Пашиняна»: «Паст»В Армении отремонтируют памятники, посвященные памяти погибших в Великой Отечественной войне: «Паст»Решение по делу Карена Акопяна затягивается уже полтора месяца: какую позицию сегодня выскажет апелляционный суд? «Паст»На фестивале в Индии взбесившийся слон напал на людей: ранены по меньшей мере 17 человекФранция призвала Еврокомиссию предпринять жесткие действия в отношении Илона МаскаПольша и страны Балтии занимаются обеспечением энергетической инфраструктуры, необходимой для отсоединения от РФЗаявление партии «НАЦИОНАЛЬНОЕ ЕДИНСТВО АРМЯН»Экс-омбудсмен Армении: Нам необходимо выйти из плена пропаганды власти партии «Гражданский договор»В Китае произошло землетрясение магнитудой 5,5Аляска подала в суд на правительство США из-за ограничения бурения скважинФидан допустил проведение военной операции против курдских формирований в СирииФильмы «Адмирал Исаков» и «Маршал Баграмян. Искусство Победы» будут представлены на фестивале Правильного кино в Москве Земельный участок в общине Ахавнадзор возвращен государствуЭлина Аванесян победила Гретье Миннен и вышла в четвертьфинал WTA-250 в Хобарте Нефть продолжает дорожать после роста накануне, Brent до $77,37 за баррель Armenpress: Ответ премьер-министра Армении президенту Азербайджана В ближайшее время состоится встреча комиссий по делимитации границы между Арменией и АзербайджаномНАТО распределит среди своих стран ответственность за потребности УкраиныТрамп опубликовал карту США с присоединенной Канадой
Самое популярное