Русский
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՍՊՈՐՏ ՄԱՄՈՒԼԻ ՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ ՖՈՏՈ ՎԻԴԵՈ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ ՄԻՋԱԶԳԱՅԻՆ ԱՄԵՆԱԸՆԹԵՐՑՎԱԾ ԻՐԱՎՈՒՆՔ


«Արդյո՞ք Հայաստանը չի գերագնահատում իր տրանզիտային հնարավորությունները»

ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ

 Հայաստանի էկոնոմիկայի նախարարությունը վերջերս հայտարարել է, որ երկիրն «ակտիվորեն աշխատում է լոգիստիկ նոր ուղղություններ ստեղծելու վրա»։ Այդ առումով Հնդկական օվկիանոսի իրանական նավահանգիստ Չաբահարն է անվանվում  այդ ուղղությունների ձևավորման կարևոր օղակ, գրում է ritmeurasia.ru-ն։ Երևանը բացատրում է, որ Չաբահարի միջոցով Հայաստանը հուսալի մուտք կստանա դեպի Հնդկաստան և Հարավարևելյան Ասիայի հեռանկարային շուկաներ։ Իրանով և Հայաստանով անցնող երթուղին, ենթադրաբար, թույլ կտա 25 %-ով նվազեցնել տարանցիկ բեռների փոխադրման արժեքը, իսկ առաքման ժամանակը կկրճատի ավելի քան կիսով չափ համեմատած Սուեզի ջրանցքով երթուղու հետ։ Եվ նման կերպ Հայաստանը «կդառնա կարևոր տարանցիկ հանգույց»։

Ցանկանալը, ինչպես ասում են, վտանգավոր չէ։ Բայց այդ ծրագրերը վատ են համապատասխանում իրականությանը: Հաշվի առնելով երկրի տրանսպորտային և աշխարհագրական դիրքն առաջին հերթին կարելի է խոսել հայ-իրանական սահմանից՝ Մեղրիից մինչև իրանական Մերենդա կամ Թավրիզ (մոտ 200 կմ) ճանապարհային միջանցքի մասին, հետո երկաթուղով դեպի Չաբահար, բայց դա շատ երկար ճանապարհ է (առնվազն 1100 կմ): Ինչ վերաբերում է Հայաստանի որպես տարանցիկ հանգույցի դիրքավորմանը, ապա ենթադրվում է Հայաստանին երկաթուղով կապված Վրաստանի նավահանգիստների օգտագործումը։ Այսպիսով, կարծես թե աշխարհագրական «կապ» է ստեղծվում Սև ծովի և Պարսից ծոցի նավահանգիստների միջև։

Բայց, դեռևս 2021 թվականի դեկտեմբերին են  Իրանը, Ադրբեջանն ու Վրաստանը պայմանավորվել իրանական և վրացական նավահանգիստների մասնակցությամբ տարանցիկ միջանցքի ստեղծման շուրջ։ Եվ դա շրջանցում է Հայաստանը։ Այդ միջանցքով արդեն իսկ տարանցիկ բեռնափոխադրումներ են իրականացվում, այդ թվում դեպի Բալկաններ և հակառակ ուղղությամբ։ Իրանական կողմի գնահատմամբ «Վրաստանը և Ադրբեջանը մեծ ջանքեր են գործադրել իրենց տրանսպորտային ենթակառուցվածքները բարելավելու համար, ուստի մենք փորձելու ենք ընդլայնել համագործակցությունն այդ երկրների հետ»։ Ուշադրություն, և դա չնայած այն հանգամանքին, որ Իրանի և Վրաստանի սևծովյան նավահանգիստների միջև ամենակարճ հեռավորությունը Հայաստանի, այլ ոչ թե Ադրբեջանի տարածքով է:

Ինչ վերաբերում է Հայաստան-Իրան երկաթուղային կապին, ապա Հյուսիս-Հարավ ՄՏԿ-ի շրջանակներում գոյություն ունեցող հարևան երկաթուղային-ծովային միջանցքի համեմատությամբ Հայաստանով երթուղին ավելի երկար է և, համապատասխանաբար, ավելի թանկ: Նրա մրցունակությունը կբարձրանա, օրինակ, Իջևան-Ղազախ (Հայաստան-Ադրբեջան) ամենակարճ երկաթուղային գծի վերականգնմամբ, որը գործել է 1983-90 թվականներին, այն ընդամենը մոտ 50 կմ է։ Այդ երթուղին ներկայումս կարող է կապ հաստատել ամենակարճ ուղղությամբ։ Սակայն երկաթուղու այդ հատվածի վերականգնումը կախված է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև հայտնի քաղաքական իրավիճակից, հարցը կանգ է առել հիմնականում քաղաքական պատճառներով։ Բացի այդ, Եվրոպայի և Ասիայի միջև բեռնափոխադրումների համար ավելի ու ավելի են օգտագործվում Անդրկասպյան միջանցքը և նոր ստեղծված (2010-ականների երկրորդ կեսից) Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղին, որը շրջանցում է Հայաստանը: Այդ առումով, խելամիտ է ենթադրել, որ Բաքուն, հաշվի առնելով Երևանի հետ ստեղծված քաղաքական վիճակը, ավելի շատ հետաքրքրված է այդ երթուղիներով, ինչպես նաև Հյուսիս-Հարավ ՄՏԿ-ի ավելի մեծ ծանրաբեռնվածությամբ։
Հայաստանի որպես մրցակցային տարանցիկ հանգույցի դիրքավորմանը կարող է նպաստել Մեղրիի և մոտակա իրանական Մերենդի միջև երկաթգծի ստեղծումը` մոտավորապես 240 կմ: Դա, ի դեպ, վաղեմի նախագիծ է, որը նախաձեռնվել էր դեռևս 1950-ականներին: Բայց այն ժամանակ հարևան ադրբեջանական Ջուղայով տարանցիկ երկաթուղային ճանապարհը նորմալ էր գործում, և խորհրդային կողմը նախընտրեց չխախտել ստատուս քվոն։ Հետագայում հայ-ադրբեջանական հակամարտությունը հանգեցրեց այդ գծի պարապուրդին, որը շարունակվում է մինչ օրս։

Դեռևս 2013 թվականին էր Հայաստանն Իրանին առաջարկել համատեղ կառուցել այդ Մեղրի-Մերենդ զարկերակը, ինչը համաձայնեցվել էր։ Բայց Երևանում հաշվել են, որ շինարարության ֆինանսավորումը հիմնականում իրանական է լինելու։ Սակայն Թեհրանը չի համաձայնվել դրան։ «Իրանը պատրաստ է երկաթուղի կառուցել, սակայն անհրաժեշտ են համատեղ ներդրումներ։ Հանդիպեք կես ճանապարհին, և մենք կանենք հաջորդ քայլը»,- 2018 թվականի փետրվարին ասել էր Հայաստանում Իրանի այն ժամանակվա դեսպան Սեյյեդ Սաջադին։ Իրանի դիրքորոշումն այդ հարցում առ այսօր նույնն է: 2008 թվականին նման մայրուղու ստեղծման ներդրումային արժեքը մասնագետների կողմից գնահատվել էր առնվազն 1 միլիարդ դոլար, իսկ 2010-ականների վերջին այն աճել էր մինչև 2,3 միլիարդ դոլար, ուստի այդ ամենը մնում է միայն որպես նախագիծ, և չկան տեղեկություններ, որ Հնդկաստանը կարող է ներդրումներ կատարել այս նախագծում։

Հաշվի առնելով վերոնշյալ գործոնները կարելի է ասել, որ  Հայաստանի գործունեությունը միջազգային բեռնափոխադրումների տարանցման հարցում առաջին հերթին կապված է 1993 թվականի աշնանից Անկարայի կողմից արգելափակված Թուրքիայի հետ երկաթուղային հաղորդակցության վերականգնման հետ։ Ըստ որոշ փորձագետների գնահատականի նման վիճակը կրճատում է Հայաստանի արտահանման եկամուտները մոտ 15 %-ով: Միևնույն ժամանակ, 2023 թվականից Հայաստանի և ԵՄ-ի միջև տնտեսական կապերի ակտիվ զարգացումը մեծացնում է այդ երկաթուղու բացման կարևորությունը։ Եվ այդ ոլորտում արդեն իսկ ուրվագծվել են առանձնահատկություններ: Մասնավորապես այս տարվա հուլիսի 30-ին կայացած Թուրքիայի և Հայաստանի հատուկ ներկայացուցիչների 5-րդ հանդիպմանը հաջորդած կոմյունիկեում հայտարարվել է. «Կողմերը պայմանավորվել են գնահատել Ակյակա-Ախուրիկ սահմանային երկաթուղային հատվածի շահագործման դեպքում տեխնիկական կարիքները և հաստատել իրենց համաձայնությունը շարունակել այդ գործընթացն առանց որևէ նախապայմանի»։

Նյութը հրապարակման պատրաստեց Կամո Խաչիկյանը

www.1or.am

Historical Dates ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ
На фестивале в Индии взбесившийся слон напал на людей: ранены по меньшей мере 17 человекФранция призвала Еврокомиссию предпринять жесткие действия в отношении Илона МаскаПольша и страны Балтии занимаются обеспечением энергетической инфраструктуры, необходимой для отсоединения от РФЗаявление партии «НАЦИОНАЛЬНОЕ ЕДИНСТВО АРМЯН»Экс-омбудсмен Армении: Нам необходимо выйти из плена пропаганды власти партии «Гражданский договор»В Китае произошло землетрясение магнитудой 5,5Аляска подала в суд на правительство США из-за ограничения бурения скважинФидан допустил проведение военной операции против курдских формирований в СирииФильмы «Адмирал Исаков» и «Маршал Баграмян. Искусство Победы» будут представлены на фестивале Правильного кино в Москве Земельный участок в общине Ахавнадзор возвращен государствуЭлина Аванесян победила Гретье Миннен и вышла в четвертьфинал WTA-250 в Хобарте Нефть продолжает дорожать после роста накануне, Brent до $77,37 за баррель Armenpress: Ответ премьер-министра Армении президенту Азербайджана В ближайшее время состоится встреча комиссий по делимитации границы между Арменией и АзербайджаномНАТО распределит среди своих стран ответственность за потребности УкраиныТрамп опубликовал карту США с присоединенной КанадойАрмения стоит перед дилеммой либо новой войны, либо новых односторонних уступокБлинкен и глава МИД Японии обсудили ситуацию вокруг Nippon Steel и U.S. SteelВ Саудовской Аравии затопило два священных городаВСУ добились тактических успехов в Курской областиВ Ереване предотвращено самоубийство молодой женщиныВ Армении спасатели вызволили из снежного плена 10 автомобилей В Больнице для осужденных 35-летний заключенный порезал себе руки бритвой Минсоцоб Армении выступил с новым заявлением для арцахцевБелый дом отказывается обсуждать иски Nippon Steel и U. S. Steel к Байдену Литва закупила 5 млн таблеток йода на случай аварии на БелАЭС В рейтинг сильнейших самбистов 2024 года вошли 5 армянских спортсменов из России Ансамбль «Ашуг» выступит в Санкт-Петербурге Яна Егорян стала победительницей первой российской серии Гран-при Число погибших при землетрясении в Тибете выросло до 95 Армянская Апостольская церковь отмечает праздник Рождества и Богоявления Зеленский заявил, что Лукашенко извинялся перед ним за удары по Украине с территории Беларуси В пожаре в одной из квартир Ереване погибли два человека Израильский авиаперевозчик после заявлений Алиева приостановил полеты из Тель-Авива в Москву до конца мартаПутин поздравил с Новым годом и Рождеством действующих и бывших глав АрменииВ Армении тарифы на электроэнергию для потребителей останутся неизменнымиПремьер-министр Словакии обратился к руководству ЕС в связи с отказом Украины обеспечить транзит газаДействующий президент Хорватии лидирует по итогам первого тура выборовСледующий год будет для нас годом огромной работыЛавров: Москва готова к нормализации отношений с ТбилисиЛидер «Талибана» запретил строить окна в зданиях, из которых открывается вида на места, «используемые женщинами»Джо Байден объявил 9 января 2025 года Днем траура в связи с кончиной Джимми КартераДевятилетний мальчик вместе с бандой юных преступников угонял автомобили и нападал на водителейУченые создали робота с «человеческими руками», владеющего техникой массажаГенрих Мхитарян стал лучшим футболистом Армении 2024 года Студенты РАУ удивили Москву: «Московский транзит» Автодорога Степанцминда-Ларс закрыта для большегрузов Трагическое ДТП в Ширакской области: погибли два человека, ранены еще двое, включая ребенка Землетрясение в Грузии: оно ощущалось также в Шираке и Лори силой 3-4 балла «Во внешнеполитических отношениях Армения стала гостем: главная цель руководства нашей страны - зарабатывать деньги»: «Паст»
Самое популярное